Cookies Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.

DUURZAAMHEID: IT`S ALL ABOUT STORYTELLING

Afbeelding: carbon-footprint

We kunnen er niet meer om heen: duurzaamheid is hot! Bijna elke toeleverancier in de bouw beweert tegenwoordig  zijn eigen duurzaamheidsverhaal te hebben, of probeert bij dit topic aan te haken. Maar hoe objectief zijn al deze verhalen? Uitzonderingen daargelaten, maar bijvoorbeeld aannemers staat nou niet bepaald bekend als duurzaamheidsinitiators. Misschien dan wel conceptmatig, maar bij de keuze voor duurzame bouwmaterialen moeten er nog flinke stappen gemaakt worden. Het is dan ook op z`n zachtst gezegd opmerkelijk dat juist deze bedrijven opeens massaal vertegenwoordigd zijn in de  "ABN AMRO Duurzaamheids top-50"!

 

Natuurlijk zijn er ook veel bedrijven die zeker een interessant verhaal hebben en die daadwerkelijk ook het verschil maken of kúnnen gaan maken. Vooral de jonge startups geven een mooie impuls. De vraag blijft hier alleen in hoeverre de markt bereid is om deze partijen te omarmen. We willen allemaal wel dat "duurzaam" verder gaat dan de eerste 4 letters, is dat in de praktijk ook zo?

Dan is het maar goed dat er nog veel “believers” zijn, of dat nu een Thomas Rau of Michel Baars is, toevallig beide in de top 3, zij verspreiden op dit moment wel het duurzame woord: “the story” achter duurzaamheid.

 

DUURZAAMHEID ALS BUSINESS CASE

Interessant wordt het pas als "duurzaam" een Business Case wordt, immers hoe sterk is dan de overtuiging nog? Laten we eerlijk zijn, ‘duurzaam’ is niet nieuw. Zo hebben we al meerdere jaren de duurzaamheid verweven in verschillende vormen van certificering. Europees werken we toe naar een Internationale Milieudatabank en commerciële initiatieven als een BREAAM leggen de nadruk op duurzaam vastgoed. Dus waarde geven aan het begrip duurzaamheid is al een tijd lang een brede ontwikkeling in de markt. En dat is goed!

Maar let dan wel op dat er geen weeffouten in dit soort systemen komen. Dat we niet opeens een vorm van downcycling meer gaan waarderen dan producten met aanzienlijk langere levens- of gebruiksduur. Want die kant gaan we inmiddels wel op en dan wordt ‘duurzaam’ weer verwarrend.

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van Circulair Bouwen?

"WIJ HEBBEN EEN INTERESSANT VERHAAL VOOR U"

De kop van deze blog is “Wij hebben een interessant verhaal”: Kent u het verhaal van die bakker overgebleven sneetjes brood inzamelde, hier een nieuw deeg van maakte en er opnieuw brood van bakt? Dat zou toch fantastisch zijn; naast een GFT-container thuis, ook een container voor overgebleven sneetjes brood. De broodresten worden retour gehaald door de bakken en alles wordt Cradle to Cradle opnieuw verwerkt.

 

Wie die bakker is? Die bakker dat zijn wij! Alleen bakken wij geen brood, maar "bakken" wij een homogene EPDM folie voor o.a. waterafdichting op daken, in gevels en bassins. In ons vakgebied hebben we het alleen niet over bloem en deeg, maar maken wij het iets spannender met elastomeren en plastomeren. Maar onze strekking is hetzelfde, materiaal dat nu wordt toegepast wordt als een langdurige en duurzame EPDM afdichting, kunnen wij weer upcyclen in ons productieproces. 

 

GEWOON DOEN

En het mooiste van onze story: het is geen businesscase, we doen het gewoon! Wij zijn niet genoodzaakt om op dit moment oudere dakbedekkingen van 20 of 30 jaar retour te halen, omdat het dak einde levensduur is. Onze daken overstijgen die jaren met gemak. Vanuit certificering voelen we die noodzaak wel: recycling is hot en scoort goed voor een duurzaam certificaat. Certificering is wel degelijk een businesscase geworden.

 

Nog even terugkomend op die weeffouten: het produceren van een bouwmateriaal dat aanzienlijk langer meegaat dan de benchmark, is niet meer voldoende. “Hoezo?”, hoor ik u denken. Sinds wij met LCA-berekeningen een hoge waarde geven aan het terughalen en recyclen van afgeschreven materialen, is het oprecht produceren van een duurzaam product niet meer voldoende. We moeten recyclen, ook als er niets te recyclen is!

OP HET LIJF GESCHREVEN

De circulaire economie is ons, als producent van een homogene EPDM dakbedekking, op het lijf geschreven. Wij hebben hier oprecht een interessant verhaal te vertellen.  Maar pas op: laat duurzaamheid geen businesscase worden, laat het een mooi verhaal zijn dat in de praktijk wordt gebracht. Wij doen het dit jaar voor de 50ste keer, want al zolang wordt onze EPDM-dakbedekking al in Nederland toegepast. Ons verhaal is zuiver, wij drukken elk jaar gewoon op de ‘repeat button’.

Geplaatst door

Benno Nijenhuis
Marketing Manager

Datum
9 mei 2018

Hertalan
Vind alle info in ons kenniscentrum

Klik hier